tirsdag 23. april 2013

Masketeknikk

I første termin hadde vi en masketeknikk oppgave i faget produksjon. Jeg valgte å bruke strikking som masketekninkk. Det jeg strikket var karpe-diem genseren. Jeg valgte denne genseren fordi jeg er liker Karpe Diem veldig godt og synes genseren er kjempe fin. Tilsammen brukte jeg ca 2 uker på den. Jeg har strikket en del ting før sa valgte egentlig å strikke for jeg vet jeg kan det. Det var et helt greit mønster å strikke, men noe av det vanskeligste var å sy den sammen til slutt. Det som var så kjekt med denne oppgaven var at vi fikk velge helt fritt hva vi ville lage. Og det er jo flott når en oppgave skal tilfredsstille alle i en gruppe.

Her er genseren ferdig.
 
Under her vises nærbilde av mønserene.

 
Historie:
I Prais startet kvinnene allerede å strikke i 1268, men ikke fr på 1400-1500-tallet ble det populært i norge. Blandt de første som ble kjent kan vi nevne Lisbet Pedersdatter, hun ble satt i fengsel i syv år fordi de trodde hun var en heks. Selvom det er mange kvinner nå til dags som strikker, er det også blitt mer populært for menn. Her kan vi nevne Arne og Carlos som strikker dukker og forskjellige andre vesener.
 
Materialer:
Strikkepinner
Garn
Stoppenål
Symaskin
Saks
 
Teknikk:
Strikking
Sying
Klipping
 
Egenvurdering:
Denne oppgaven synes jeg har vert veldig artig, jeg liker å strikke så dette var mitt i blinken for meg. Jeg fikk prøvd meg på å sy å klippe den opp når alt var ferdig, noe som jeg aldri har gjort før.Selve produktet ble jeg veldig fornøyd med. Jeg liker mønsteret og den var forholdsvis enkel og strikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar