torsdag 16. mai 2013

Glassproduksjon og bildeoverføring i keramikk

I keramikken hadde vi  i fire uker et glassprosjekt med en student.  De oppgavene jeg var med på var bildeoverføring og gravering på glass. Graveringen gikk på at vi skulle ha et motiv som gikk rundt hele glasset. Jeg satt lenge å tenkte på hva det var jeg skulle lage. Etterhvert kom tanken på at jeg kunne lage noen lyktestolper med fugler som sitter på strømlinjen. Dette motivet synes jeg er ganske orginalt og artig. Det jeg synes var litt vanskelig var å klare å være stø på hånda slik at jeg ikke graverte på meg selv. Men resultatet ble jeg fornøyd med.

 Gravering:

 Her er glass nr 1.
 
Etterhvert som jeg begynte fant jeg ut at jeg også ville ha Believe_Hope_Love. Når jeg allerede hadde begynt med en ble jeg på en måte bitt av bassilen og det var mye artigere enn jeg trodde.

 Her er glass nr 2.
 
 Bildeoverføring:
 
Når vi skulle ha bildeoverføring var det vanskelig og kunne finne et motiv som var både organsik og geometrisk. Vi skulle tegne motivet selv, og det skulle være orginalt. Jeg begynte først å skisse litt men fant ikke noe jeg ville overføre. Etterhvert begynte jeg å se i en dyrebok hvor jeg fant et bilde av en giraff. Jeg skisset den ned og begynte og finjustere på den. Giraffen valgte jeg fordi jeg elsker det dyret, de er så majestetiske og flotte.Dyret representerer det organiske elementet, og ''muren'' rundt representerer det geometriske. Jeg valgte å ha en slags mur rundt for å ta igjenn mønstret på giraffen. Når jeg var ferdig med skissen skulle vi kopiere den på et dekal-papir, dette arket har samme funksjon som en barne-tattovering. Når papiret møter vann løsner den fra bakgrunnen og blir helt blank hvor den før var hvit. Etter å hatt den i lunket vann ei lita stund la vi den på glassplaten, mange luftbobler kom og vi måtte da presse ut disse. Når alt var helt blankt og fint satt vi det rett i ovnen.
 
arbeidstegnignen når den ble ferdig.
 
Arbeidstegnignen overført til dekal-arket
 
Overført på glassplate.
 
Ferdig produkt. Her vises det at det svarte på arbeidstegningen er blitt oransj og at det som var grått er nå lys oransj.
 
Ekstra oppgave:
Vi fikk også en ekstra oppgave. Denne oppgaven gikk ut på å lage et fat i keramikk og deretter legge glassbiter i og brenne det. Jeg valgte å gjøre denne oppgaven fordi jeg synes det var en morsom teknikk, hvor vi brukte flere ulike materialer.
 
Bilde av fatet før det ble lagt i ovnen. Jeg tok på en slags begitting som skulle ''sette fast'' keramikken og glasset.
 
Bildet av ferdig produkt. Den da slags rosa fargen er nå blitt som en vanlig glasur.
 
Bildeoverføring i keramikk:
 Før glass-perioden hadde vi en liten runde med bildeoverføring i keramikk. Det var en veldig morsom oppgave hvor vi skulle finne et bilde som skulle overføres på en keramikkplate. Jeg valgte å ta et bilde av hunden min. Det første vi måtte gjøre var å redigere bildet i svart hvitt. Etter det måtte vi fjerne alt av gråtoner i tillegg til dette måtte vi redigere alt i negativ slik at det svarte ble hvitt og det hvite ble svart. Etter denne prosessen printet vi det ut på et transperent ark. Den type glasur vi brukte på platen tåler ikke lys så vi måtte være forsiktig og gjøre alt i mørket. Denne oppgaven synes jeg var veldig utfordrende, det var veldig mye å tenke på, for. eks. vi måtte gjøre alt i mørket og det var vanskelig og pusse av alt etterpå når den skulle vaskes av.
 
Her er orginalbildet.
 
Bildet redigert uten gråtoner.
 
Ferdig resultat.
 
 
 
Materialer:
Glass
Graveringsmaskin
Ark til bildeoverføring
Printer.
leire
transparent
datamaskin
printer
 
Teknikk:
Gravering
Bildeoverføring
Bildeoverføring i keramikk
 
Egenvurdering:
 Etter denne prossesen har jeg lært mye om glass og ulike måter et glass kan brukes på. Det har vert en spennende oppgave hvor jeg har fått prøvd meg på ulike teknikker. Jeg har vært effektiv, utforskende, selvstendig, orginal. Alt i alt synes jeg dette har vært en fin periode og alle sluttresultatene er jeg fornøyd med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar