tirsdag 23. april 2013

Kollasjer med tema fra stilhistorie

I faget kvalitet og dokumentasjon hadde vi enda en oppgave innen photoshop.  Her skulle vi lage kollasjer med tema fra stilhistorie. Vi hadde undervisning i fire forskjellige stil epoker. Disse var: Renessansen, Barokken, Rokokko og Klassisisme. Det var obligatorisk å ha med Renessansen, men bortsett fra det så var det valgfritt av de tre andre stil epokene. Jeg valgte å ha Renessansen og Barokken. På slutten av denne oppgaven skulle vi printe ut kollasjene og laminere de til en utstilling som er i en av gangene på skolen.
 
RENESSANSEN:
 
 
Her er kollasjen av renessansen. I oppgaven sto det at vi skulle ha med syv elementer, jeg har da en god del over syv. Det første jeg begynte med på denne kollasjen var å leke meg litt i photoshop, hvor jeg da satte inn ansiktet til dronning Elisabeth I på et maleri av en hare. Etterhvert ble dette til en person satt sammen av Mona Lisa, Jesus sine ben, Henrik VIII, Elisabeth I, haren, og bakgrunnen er fra skolen i Athen. Jeg valgte dette som slutt resultat fordi jeg synes det er veldig orginalt og artig.
 
Fakta om Renessansen:
Denen stilepoken oppstod i Firenze i Italia ca. 1350-1580. Her var det mennesker og forskning som var i fokus.I tillegg til det var det viktig og frem dem åndelige skjønnhet bak den fysiske virkelighet. Noen av de kjente figurene jeg har brukt er Kong Henrik VIII, Dronning Elisabeth I og Mona Lisa.
 
Kong Henrik VIII:
Henrik var konge av England, senere Lord of Ireland og videre konge over Irland. Han regnes som en sterk monark som hadde folkets støtte.
 
Bildet er tatt fra Google
 
Dronning Elisabeth I:
Elisabeth var den første dronningen over England, hun er kjent for sin høye krage og den hvite huden. Sminken hun brukte var veldig giftig så hun fikk mye utslett, men hun gjorde ikke akkurat noe mere med det. Når utslettet kom tok hun bare på ennda mere sminke.
 
Bildet er tatt fra Google.
 
Mona Lisa:
Maleriet av Mona Lisa er malt av den kjente maleren Leonardo Da Vinci. I tillegg til å være maler var han også han var forsker, vitenskapsmann, arkitekt, ingeinør og oppfinner. Han var også venstrehendt, dyslektiker og skrev speilvendt.
 
Bidet er tatt fra Google.
   

BAROKKEN:
 
 
Her er kollasjen fra barokken. Det samme var her også at vi skulle ha med syv elementer, her også har jeg en del over syv. Det jeg begynte med i denne kollasjen var å se gjennom powerpointen som ble holdt på skolen. Det jeg fant da var et maleri av et fruktfat. Jeg kom fort på at det kunne vert gøy å få inn noen ansikter i frukta som er avbildet. Noen kjente elementer og personer jeg har med i denne kollasjen er fruktfatet malt av Caravaggio, Ludvig 14, selvportrett av Rembrandt.
 
Fakta om Barokken:
Denne stilepoken oppstod også i Italia og spredte seg stort nesten over hele Europa. Ordet barokk betyr Ujevn perle, dette tror jeg kan være fordi det var så mye kontraster, store dimensjoner og ekstremisme. Noen kjente figurer jeg har brukt her er Ludvig 14.,
 
Ludvig 14.:
Ludvig var den eldste sønnen til Kong Henrik den 8. Han ble etterhvert konge og var konge i 55 år.
Bildet er tatt fra Google.
 
Caravaggio:
Han regnes som en av barokkens første store maler. Maleriene påvirket byggarbeidene slik at alle ville ha hans stil.
 
Bildet er tatt fra Google.
 
Rembrandt:
Rembrandt var også en kjent maler, forbildet var Caravaggio. Han har malt over 60 selvportrett, det var ikke så vanlig å male selvportretter på denne tiden, men under barokken ble det bare mer og mer.
 

Bildene er tatt fra Google.
 
 

Materialer:
Papir
Datamaskin
Printer
Lamineringsark
Lamineringsmaskin

Tenknikk:
Photoshop
Laminering

Egenvurdering:
Under denne perioden har jeg lært mye mer om hvordan photoshop fungerer, for. eks. hvordan jeg skal sette sammen et bilde på en orginal måte. Jeg har lært om komposisjon og at man ikke skal være redd for å prøve noe nytt. Selv synes jeg at jeg har vært effektiv, orginal, selvstendig og konsentrert. Jeg er veldig fornøyd med resultatet og synes jeg har svart bra på denne oppgaven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar