torsdag 23. mai 2013

Sømoppgave

Som en stor avslutningsoppgave for dette året, fikk vi en sømoppgave. Vi fikk velge helt fritt om hvilket stoff vi ville bruke og hva vi ville lage. Jeg har lenge hatt lyst til å fikse meg ei ny reim på kameraet mitt. I tilegg til dette valgte jeg å lage en mobilholder. Jeg valgte et litt mer romantisk og koselig stoff som gjenspeiler meg. Denne oppgaven skal ferdigstilles 27/5, selve syingen er jeg ferdig med, men jeg mangler fortsatt noen arbeidstegninger.

Bilder kommer!

Historie:
Selve symaskinen ble det gjort forsøk på konstruering i Storbritania allerede ca. 1750. Blandt de første symaskinene kom kjedestingmaskinene. I 1814 prøvde en østerisk skredder å lage en patent som skulle gjøre slik at maskinen sydde fortere enn fire skreddere tilsammen. Det var likevell en fransk skredder som klarte å konstruere en maskin som etterhvert ble tatt i bruk. I 1849 ble det laget uniformer i Paris av 80 av hans maskiner.

Materialer:
Symaskin
Stoff
Oppspretter
Saks

Tekninkk:
Sying
Klipping

Egenvurdering:
Vi har fått utrolig lang tid på å gjøre denne oppgaven, noe som har ført til penere arbeid og mer nøyaktighet. Jeg er glad vi har fått en slik åpen oppgave, veldig greit og kunne bestemme selv hva man vil lage. Etter denne oppgaven har jeg lært mer om sying og hvordan en symaskin fungerer. Jeg har prøvd og feilet og tatt opp og gjort det om igjenn. Resultatet som jeg nå er kommet fram til er jeg veldig fornøyd med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar