torsdag 23. mai 2013

Monotypi

I produksjonstimene fikk vi oppgave å lage monotypi. Oppgaven gikk ut på at vi skulle gå i par å ta ti bilder av hverandre som skulle redigeres i svart/hvitt og senere printes ut på et overheadark.
Mitt resultat av bildet og etter redigering ble seende slik ut.

 
Jeg fikk ikke vært med på hvordan vi laget det så det er dette jeg har gjort. Av det jeg har vert med på har jeg hvertfall fått lært noe nytt.
 
Historie:
Monotypi kom først i bruk på slutten av 1800-tallet. Monotypi er et plantrykk som er fremstilt enten ved at et bilde males direkte på en blankpolert metallplate eller ved at platen innvalses med en tykk farge som bildet så kan utarbeides i ved hjelp av pinner, pensler eller med hånden. Platen trykkes så av i en kobbertrykkspresse, og vanligvis kan det bare tas ett godt trykk.

Materialer:
Datamaskin
Overhead-ark
Printer
Trykkvalse
Trykk maling (veldig tykk, svart maling)
Pinner
Pensel
Kamera
Teknik:
Photoshop
Fotografi

Egenvurdering:
Etter det lille jeg har vært med på, har jeg lært mer om litt andre måter å lage et bilde på. Det har vert en artig liten periode hvor vi har vært veldig utforskende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar